مجموع نظرات: ۲
پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

اعزام نیروی کار به خارج از کشور در کمترین زمان و با بهترین شرایط! آگهی کاغذی تبلیغاتی سیاه و سفید، که قد و قواره بزرگی ندارد اما عنوانش می تواند برای خیلی از ادمهایی که دنبال رهایی از بیکاری و درامد دلاری هستند جذاب باشد.

مهاجرت

همشهری آنلاین_فاطمه عسگری نیا:کسانی که فکر می کنند با کار کردن در کشورهای دیگری جز ایران، می توانند سریع تر به قله آرزوهایشان برسند.

اغلب افرادی که شماره تماس این دفاترا عزام نیروی کار را به امید پیداکردن کسب و کاری ان سوی ابها برمی دارند تحصیلات عالیه دانشگاهی و علمی ندارند بلکه کارگران ساده ای هستند که امیدوارند با توسل به هنر و حرفه ای که بلدند مجوز اشتغال و کسب درامد در خارج از ایران را کسب کنند برای این که دریابیم این موسسات کاریابی و اعزام نیروی کار به خارج از کشور عمدتا دنبال اعزام چه افرادی هستند در پوشش یک کارجو با چند نمونه از این دفاتر تماس گرفتیم.

بیشتر بخوانید:‌سهیل کوچکی با هندبایک ماجراجویی می کند | ورزشکاری که ضایعه نخاعی هم حریفش نشد تا او همچنان ماجراجویی کند

باید کارکن باشید

داشتن یک تخصص و تسلط به یک حرفه اولین شرط و شروطی است که مسئول آگهی اعلام می کند و می گوید: «اگر واقعا به یک حرفه مسلط و کاربلدید برای اعزام به عنوان نیروی کار اقدام کنید وگرنه اگر یک مدرک فنی و حرفه ای گرفتید و کار را به صورت عملی بلد نیستی نه ما را و نه خودتان را معطل نکنید!» حرفش کاملا جدی است می گوید : «کشورهایی که ما نیروی کار اعزام می کنیم واقعا کسی را می خواهند که کار مفید و موثری را در طول ساعت روز ارائه کند آنجا خبری از پیچوندن کار نیست. »

این شرکت فعلا برای المان و رومانی نیروی کار اعزام می کنند: «کار ما اعزام نیروهای فنی به کشورهای متقاضی است درواقع این کشورها بعد از این که نتوانستند نیروی کار مورد نیاز خود را درداخل کشور تامین کنند اجازه دارند این کار را با استخدام نروی کار ماهر مهاجر انجام دهند بنابراین کار کاملا قانونی است و خیالتان راحت باشد در حال حاضر ما فقط برای دو کشور المان و رومانی اعزام نیرو داریم با درامد حداقل ۷۰۰ یورو نیروی کار ساده، ۱۰۰۰ یورو نیروی کار نیمه ماهر و حقوق استادکار هم به صورت توافقی بین کارگر و صاحبکار بسته می شود که بالای ۲۰۰۰ یورو در ماه است.» به گفته او اکثر نیروی کاری که همین یک هفته گذشته به رومانی معرفی کرد هاست پیتزاپزها بوده اند: «خوبی مهاجرت از طرق فرصت شغلی این است که نیاز به مدرک زبان ندارد و این امتیازی است که باعث شده افراد زیادی خواهان اعزام به عنوان نیروی کار شوند.»

سهم شرکت های کاریابی چقدر؟

شرکتهایی که کار واسطه گری اعزام نیروی کار از ایران به کشورهای متقاضی را انجام می دهند از روی دلسوزی و محبت هم این کار را نمی کنند و با مبالغ هنگفتی که از کارجو می گیرند بازارشان را سکه می کنند یکی از این شرکتهای کاریابی حق الزحمه خود و مجموعه اش را ۳۵۰ میلیون تومان عنوان می کند و می گوید: «این رقم البته بستگی ۲ موضوع دارد یکی کشوری که شما تقاضای کار در آن را دارید دوم میزان حقوق نهایی شما. ما از اولین تماس تا لحظه پریدن هواپیمایتان در فرودگاه همراهتان هستیم.» اگرچه در قبال دریافت این عدد و رقم ها تضمین خیلی قرص و محکمی برای اشتغال حتمی کارجویان در کشور مورد نظر نمی دهند : «تضمین ما شرکت شما در ازمون ویدوئویی کارفرما و در نهایت انعقاد قراردادتان است وقتی قرارداد فی ما بین منعقد شود شما دیگر خیالتان باید راحت باشد.»

بیشتر بخوانید:گواردیولاهای ایرانی در استادیوم آزادی | ۵٠ هزار تومان نسیه برای ٩٠ + ١٨٠ دقیقه دویدن

در امد کم کارگران ساده ایرانی در عراق

اعزام نیروی کار به کشورهای عربی از جمله عراق هم در چند سال اخیر مخاطبان خود را دارد کشوری که مقصد دو گروه از افراد است یکی متخصصان و مهندسان و دیگری کارگران ساده. شهرهایی هم بیشترین نیروی کار را طلب می کنند اربیل و بغداد هستند متخصصان و مهندسان را برای پروژه های نفتی و کارگران ساده را برای حوزه ساخت و ساخت ساختمانها و پروژه های عمرانی یکی از شرکت های اعزام کننده نیروی کار به عراق می گوید هرچه حقوق و درامد مهندسان و متخصصان اعزامی ما چشمگیر و دهان پرکن است از دو تا ۷ میلیون دینار متغییر است اما در بین کارگران ساده کارگان ایرانی چون اغلب حاضرند بدون استفاده از پوشش بیمه ای فعالیت کنند تا درامد بیشتری داشته باشند دستمزدهای کمتری نسبت به کارگران اعزامی از سایر کشورها دارند و این دستمزد ها از ۵۰۰ هزار دینار تا ۹۰۰ هزار دینار است چیزی حدود ۱۸ الی ۳۴ میلیون تومان. با یک وعده غذایی و جای خواب! دو گزینه ای که برای خیلی از نیروهای کار اگر نباشد اصلا کار را قبول نمی کنند چون معتقدند هزنیه های اجاره مسکن و خورد و خورا انقدر بالاست که توان جبرانش را ندارند.

مهاجرت کاری زنان

اعزام نیروی کار به خارج از کشور مختص مردان نیست بلکه زنان هم برای خود سهمی دارند آن هم در رشته های خدماتی از رشته های مختلف ارایشگری گرفته تا خیاطی و ماساژ و ... یکی از شرکت های اعزام نیروی کار به ترکیه می گوید ترکیه بیشترین نیروی کار زن را می گیرد به خصوص در رشته های خدماتی فوق و اگر کارجویان در هنر و رشته کاری خود خبره باشند می توانند بار خود را ببندند این حرفها را با چنان اب و تابی تعریف می کند که حتی اگر هنری هم نداشته باشی ترغیب می شوی برای یادگیری فقط با هدف مهاجرت.

بعد از این که کلی دل مشتریان خود را اب می کند درخواست حق الزحمه ای که برای تشکیل پرونده و اعزام نیرو می کند را با صراحت بیان می کند «از تشکیل پرونده تا زمان پرواز شما به سمت ترکیه ما چیزی حدود ۵۰۰ میلیون تومان دریافت می کنیم! البته این پول در برابر درامدی که انجا دارید چیزی نیست ظرف چندماه جبران می شود! بعد هم با چرب زبانی کارجو را تشویق به فروختن و حراج تمام سرمایه های زندگی اش می کنند برای تامین ایان هزینه و ساختن دنیایشان در کشور دیگری!»

گول حرفهای قشنگ را نخورید

واسطه شرکت های کاریابی خارج از کشور در ایران و کشور مورد نظر را وکلایی انجام می دهند که به قوانین کار نیروهای مهاجر در این کشورها تسلط دارند این گفته یکی از مدیران همین شرکت های کاریابی خارجی است کسی که معتقد است اگر کارجویان از پیشنه شرکت ها اطمینان حاصل نکنند و بدون شناخت تمام سرمایه خود را به امید یافتن شغل رویایی‌شان به انها بسپارند نه تنها همه زنگی‌شان به به باد می دهند بلکه حتی دیگر نمی توانند در کشور خودشان هم زندگی کنند. به گفته او متاسفانه برخی شرکت ها شرایط کار در کشورهای دیگر را برای کارجویان خوب توضیح نمی دهند و این مسئله باعث می شود که افراد بعد از رسیدن به مقصد با هزار و یک چالش جدید روبرو شوند مثلا مهمترین مسئله نیاز نداشتن به یادگیری زبان انگلیسی مسئله ای که باعث می شود افراد به این امید راهی غربت شوند و در انجا نتوانند از حق خود دفاع کنند.

کد خبر 872701

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
    2 0
    بمانید و زجز بکشید